SHOPPING BUKU DISINI

Friday, 30 December 2011

KAKI,ADAKAH AURAT?????JOM BACA!!!


sebelum tu,
di beritahu kat sini yang info2 y gua tulis,semuanya diambil dari bku solusi...
da baca belum???kalau belum..
kalo nak tahu cover buku tu guana...
PICIT SINI
OK..da tengok...
bagi sesapa y x minat ng buku tu...
x ya beli....
ni gua na share...
post ni khusus buat para gadis y telah baligh n utk laki2 y ade sdre mre or bni or awekz cun...


pendahuluan....
kaki merupakan anggota yang membawa kita menjelajah dunia.
namun ramai yang terlepas pandang,adakah KAKI ITU AURAT?????
sebelum gua tulis lebih panjang,jom kita buat isu perbandingan mazhab utama dalam isu ini...


1-mazhab maliki,syafi' n hanbali- SELURUH bahagian TUBUH WANITA aurat KECUALI muka dan TAPAK tangan...

2- mazhab hanafi- seluruh tubuh wanita itu aurat kecuali muka,tapak tangan dan tapak kaki!!!

OK2 ,based on the jumhur(majoriti) ulama berpendapat bahawa kaki itu aurat,tiada lagi keraguan padanya terutamanya dalam solat. hanya pendapat hanafi je y kte kaki bukan aurat...




..
..
..
sekarang kita tengok based on firman Allah taala...
'katakanlah kepada wanita yang beriman;hendaklah mereka menahan pandangan nya dan kemaluannya,serta janganlah mereka menampakkan hiasannya kecuali yang biasa nampak darinya'..surah annur.
adakah anda tahu apakah maksud 'apakah yang biasa nampak daripadanya???
Sa'id bin jubair meriwayatkan darpada ibnu abbas bahawa yang biasa nampak daripadanya ialah wajah dan kedua tapak tangan.(tafsir al-Quran)...


bosan tak baca????
kalau bosan,TERUSKAN MEMBACA!!!
penting utk umat islam...



..
.

PERSOALAN: NPE AKU KENA AMIK TAHU PASAL HAL NI?AKU KAN LELAKI(bg lelaki)...

1- peranan lelaki ialah memberi nasihat kepada wanita di sekitarnya terutamanya peranan mereka mengelakkan ahli keluarga mereka daripada terhumban kedalam neraka,disamping menjaga hati dan mata!!

2- peranan wanita dalam soal ini ialah mengetahui segala teori segala permasalahan mengenai aurat dan seterusnya mengamalkan secara konsisten.

ok?
x paham boleh tanya kat ustazah amira..ce wahh...x de la,gurau jee..




...
..


MASALAH SEKARANG IALAH cabaran MENUTUP KAKI!!

gua percaya sesetengah wanita mempunyai kesulitan untuk menutup kaki sama ada berstokin,memakai kasut bertutup atau melabuhkan pakaian...
lebih2 lagi bagi wanita yang selama ini suka mendedahkan kaki iaitu dengan berkasut tumit tinggi,tentu pelik andainya memakai kasut bertumit tinggi dengan stokin!!betol tak kawan2??


apatah lagi dengan cuaca di Malaysia y terkenal dengan taburan hujan yang lebat,pasti agak menyukarkan bagi mereka yang memakai stokin kerana terpaksa basuh stokin setiap hari..

walaupun demikiann...

wanita harus faham di sini,konsep menutup kaki tidak hanya tercapai dengan memakai stokin sahaja.
memakai kasut bertutup pada waktu hujan tanpa memakai stokin juga boleh diterima dari segi praktis,asalkan TUJUAN ASAL untuk menutup aurat mampu dicapai.jadi,tiada lagi istilah alasan stokin basah berkali2..

JIKA SAYA BERADA DI RUMAH SAUDARA PULA BAGAIMANA?PERLUKAH MENUTUPNYA JUGA???

jawapannya YA!!ANDA PERLU MENUTUPNYA.....tetapi mungkin agak susah right jika pakai stokin dalam rumah. jadi,mujahadahlah sedikit dengan MEMINMUM KAN kaki terdedah walaupun diberi beberapa kelonggaran jika berada dalam rumah...

konklusinya,menutup kaki itu WAJIB jika anda bermazhab SYAFI'I...


sebagai penutup..hayatilah firman Allah yang bermaksud ' Hai,anak Adam,sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itu adalah yang paling baik. Yang demikian itu adalah tanda2 kekuasaan Allah mudah-mudahan mereka selalu ingat.' (surah al- A'raf 7:26)


takwalah yang memotivasikan wanita sama ada patuh atau angkuh dengan perintah Allah .
tepuk dada tanya iman..
jika iman masih malap.sinarilah dengan ilmu dan amal...

sekian terima kasih...
semoga ilmu ini dapat dikongsi bersama semua umat islam..


prepared by :NAY..

No comments:

Post a Comment

Thank you for your comment ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...