Friday, 20 July 2012

si tukang gunting rambut

assalamualaikum warohmatullahibarokatuh....

^__^


semalam mira dengar tazkirah daripada kawan mira S******....
then rasa tertarik plak untuk sharekan kisah ini ngan kalian...
jom baca....

sapa yang da pernah dengar tu...
jom kita refresh balik hati dan iman...
jom3...

Pada suatu hari ni,Farhan(pelanggan) ni pergi kat kedai gunting rambut Fitri...
Farhan kabo la kat Fitri yang dia nak fesyen paling sopan kemas dan stylo gitu...hehe
Fitri ni ok je...
almaklumlah pakar menggunting rambut




then...
time sesi menggunting rambut ni
dorang pon bual-bual lah....
xkan na senyap je..
ye dokk??
dorang borak2 pasal isu semasa...
gempa bumi la ,tsunami dan lain2

ntah macam mana
tetiba je Fitri ni emosional ...huhu
dye tnye Farhan
'Farhan,kalau betullah Allah tu Maha Kuasa,Maha Berkehendak,Maha Mulia,Maha Kuat,kenapa Allah tak selamatkan umat islam??
dorang kan hamba Allah??
kenapa Allah biarkan je dorang diseksa?sedangkan Allah punya kuasa untuk balas perbuatan kafir laknatullah??

....
...

Farhan hanya tersenyum...
dan mendiamkan diri
almaklumlah karang kalau dia reply n on time emo si Fitri ni mendadak naik..
xke naya??x pasal2 jadi macam alfro rambut si Farhan

....
..
setelah Fitri selesai menggunting rambut Farhan
Farhan pon p la kaunter untuk bayar
ttbe Farhan berkata
'Fitri,kau nampak tak orang kat luar sana,pak cik tu rambut dia panjang,janggut x kemas.
Farhan menambah lagi,
'hah,cuba kau tengok kat tepi kedai Saleh tu,ada anak muda yang rambutnya semuanya kat atas(punk),ada yang rambut serebeh dan macam2 lagi...
ko rasa napa eh dorang macam tu??macam2 fesyen dah aku tengok!
apa dah tak de tukang gunting rambut ke kat sini sampai dorang macam tu gaya??

apa lagi,Fitri pon balas,
aku kan tukang gunting rambut kat sini
bukannya tak de
kalau dorang datang kat kedai aku
sudah tentu aku kemas,gunting rambut dorang biar hensem...
dorang yang tak datang kat kedai aku..
ape laa
aku dah ada bukannya nak datang
huh

....
...
setelah sejenak Farhan balas balik...

'hah itulah jawapan aku bagi persoalan kau tadi!!fikir2kan lah !!...k la aku p dulu...

moral of the story based on issue that raised by Fitri just now(speaking plak hehe)
-boleh tak korang kaitkan persoalan fitri pasal kenapa Allah tak tolong hambaNya sedangkan Allah tu kan ada,dengan anak2 muda dan pakcik tua yang rambut tak terurus sedangkan kat situ ada tukang gunting rambut(Fitri)....

- Allah sentiasa pedulikan kita cuma kita yang tak pedulikan Allah
- Sekali kita ingat Allah ,beribu2 bahkan berjuta2 Allah ingat kat kita

last sekali
jadi hamba Allah lah paling bestttt sebab kita dilayan x macam hamba!!!betol tak???
maksudnya kita tak dikerah tenaga..cuma perlukan pengorbanan dan keikhlasan utk melakukan ibadah2....
betol tak kawan????



akhir kalam....
sempena bulan ramadhan yang akan singgah dalam hati setiap orang islam tak lama lagi
saya sudahi dengan selamat berlumba2 untuk merebut pahala berganda yang tiada pada bulan lain....

^__^



selamat beribadah
kurangkan maksiat,jangan jadi 'setan' plak time bulan ramadhan ,mentang2 lah setan yang betul kena ikat...
wassalam...
panjang pula celoteh,'gaga'(excited) lah katakan...hehe




No comments:

Post a Comment

Thank you for your comment ^_^