SHOPPING BUKU DISINI

Tuesday, 27 November 2012

KHASIAT BUAH TIN..





pernah makan tak ? kalau tak pernah jom lah kita berkenalan dengan buah dari syurga Allah ini...
betol tak??
dalam AQ pon ada sebut pasal buah tin ni...kan3??

k la kalo nak cerita pasal buah tin ni memang tak habis ..

so mira cerita khasiat nyer jer yep..
kalau tak kenal kan maka tak cinta..

buah tin membekalkan 6 KALI lebih banyak kalori daripada buah yang segar.

pengeringan buah tin mengakibatkan pemekatan nutrisi didalamnya menjadi lebih kaya dengan protein,lemak,karbohidrat,vitamin, dan mineral terutamanya kalsium,zat besi dan potassium.

antara khasiat yang lain...


  1. mempunyai kandungan sodium sangat rendah
  2. menyembuhkan penyakit buasir
  3. menghilangkan sakit2 dan bengkak2 badan
  4. melegakan batuk yang berpanjangan 
  5. melawas kencing

ni ada 1 riwayat daripada Abu Zar r.a bahawa Nabi Muhammad S.A.W dihadiahkan satu bekas buah tin. Lalu Baginda mengajak sahabat2nya makan. Baginda pun turut makan . Kemudian Baginda bersabda : "kalau aku perkatakan tentang buah yang diturunkan dari syurga,nescaya aku katakan inilah dia. kerana buah2an syurga x berbiji. oleh itu makanlah buah ini. sesungguhnya ia menghentikan penyakit buasir,serta bermanfaat untuk sakit2 badan  "..







No comments:

Post a Comment

Thank you for your comment ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...