Sunday, 27 January 2013

Aku Kidal???



Assalamualaikum..

post ni sekadar mengisi masa lapang dan berkongsi pendapat...^___^ santai2 jangan stress sangat ok

post ni ade lah sikit2 berkaitan dengan ana..
huhu ana kiranya mewakili ore yg menulis tangan kiri..

menurut pengalaman ana lah kan...

kengkawan yang 'baru' tahu kawan dia ni tulis tangan kanan,selalunya akan berkata,seperti yang tertera kat bawah:
  • 'laa,ko kidal rupanya'
  • baru aku tahu ko kidal,seriusly aku ingt ko tulis tgn kanan'
  • eh,ko memang tulis tgn kiri eh?
  • eh,kita samalah,aku pon kidal'
  • ko tulis je ke tgn kiri,bende lain guane?tgn kiri gak ke?
  • laa,kidal upenyer,basuh berak guna tgn mana?
  • waa,untunglah ko kidal,boleh makan sambil menulis
  • best x jadi kidal?
  • ko ni mesti pandai melukis kan..yela,kidal lah katakan..
  • weh,mak aku pon kidal
  • aku dgr citer org kidal ni cepat mati
dan bla bla bla..macam2 lah ...

ana pon pernah ditanyakan soalan sedemikian...

hmm,pelik sangat ke orang yang kidal ni...

ok lah utk sesapa yang tulis tangan kanan.ana(selaku dak kidal) nak gtaw sikit..hehe
ana punya stail..menulis,menyapu,memberus gigi(stakat tu je yg teringt)  hah tu memang ana buat guna tangan kiri. tulisan ana memang lain drpd yg lain,iaitu ana boleh tulis dalam pelbagai2 versi..dan kebanyakannya x lawa...haha..means tulisan ana bukan asli lawa..kenapa?sebab bagi ana,orang yang tulisan dia ctk ni mesti bapokk lama menulis.dan ana bukan jenis suka tulis lembap.kengkadang terpk,aku ni ditakdirkan utk jadi doktor ke?>mne x nya,kan tulisan doktor buruk.haha..soe..sometimes lah..hehe...dan biasanya x semua orang boleh paham tulisan ana,dan ana memang saja tulis biar org lain x paham..orang yg betul2 nak paham tulisan ana je yang akan paham..haha kesiann

ok2 then...ana nak ulas pasal Betul ke ore Kidal ni pandai melukis?? 

hah???sapa kata??ana ni kayu dalam bab2 melukis..walaupun nampak macam profesional...haha..but 1 kelebihan ana yang memang buta bab2 melukis ni iaitu ana hanya dapat melukis dengan baik apabila terdesak je(masuk pertndingan or yg berkaitan),kalau sesaja bosan nak lukis???hah memang nampak macam muntah ayam la jawabnya...haha..

soalan lain yang ana nak ulas selaki kidal..ialah Betul ke orang kidal berisiko utk mati berbanding org yg tulis tgn kanan???

hah??ni 1 lagi soalan bo****,alahai ajal maut kan ditangan tuhan..kalau dah ajal,x kira orang tu kidal ke x,tetap dijemput utk bertemu illahi..tapiiii....hmm,sebenarnya peristiwa tersebut berlaku kat keluarga ana tpi ana x pk yg mende tu disebabkan kidal...nak taw x ceritanya??jeng2...

alkisah..atuk ana(sebelah ayah),meninggal dunia dua bulan sebelum ana lahir kedunia ini. kiranya ana x sempat nak jumpa lah atuk ana ni. kalau x silap ana,atuk ana ni kidal taw...dann ohh 1 faktaa,ciri2 yang ada kat muka ana ni lagi2 part hidung(jgn gelakk) memang sebiji macam arwah atuk.macam mana ana tahu??sebabnya setiap kali ana p umah keluarga sebelah bapak,mesti dorang akan kata"hidung mira macam arwah atuk dia". dan ayat tu since ana kecik sampailah dah habis spm ni mmg akan sentiasa basah dibibir mereka..hah itu baru 1,yang kedua..fakta yang lain ialah arwah ana juga seorang kidal..yaa,ana dan arwah ayah ana sahaja yang kidal dalam keluarga ana. atuk ana(sebelah mak) pon selalu cakap kat ana yang ana ni kidal sebab ikut arwah atuk n ayah..dan kedua2 insan yang ana cintai itu sudah tiada dimuka bumi ini...dan adakah ana bakal menyusul hanya kerana ana juga kidal sepeti mereka??^___^ ajal maut ditangan ALLAH,kalau dah ketentuan Allah nak ambil ana dulu  berbanding keluarga ana yang lain,mungkin juga Allah bagi sign(petunjuk) kat ana dengan menganugerahkan ana kemahiran menulis tangan kiri..hoho..setiap yang berlaku kan ada hikmahnya....

soalan seterusnya..orang kidal boleh ke buat kerja org tgn kanan??

mestilah boleh..apa guna ALLAH bagi kedua2 tangan ni kalau x pandai manfaatkan sebaiknya..huhu betul x??dan alhamdulillah ana boleh je tulis tangan kanan tp bukan tulis serentak lah..tapi tulisan tgn kanan ana alhamdulillah masih boleh dibaca dan ana x kekok pun tulis tgn kanan,cuma kena selalu praktis je..^__^ sebab ada peristiwa di sebalik kejadian..malas nak cerita kat sini..huhu..

kajian menunjukkan daripada 10 orang,hanya 2 orang sahaja yang kidal...kiranya ore kidal ni golongan minoriti lah..huhu..best pe jadi ore spesial...

x percaya,korang pernah x dgr sesapa tanya kat korang'eh,ko taw x sapa tulis tangan kanan?'..mesti korang jarang or x pernah dgr soalan ni..but korang mesti pernah or akan dengar soalan ni' siapa yang kidal kat sini??'.. hihi saje je nak batak..haha...walaupepon semua ni anugerah illahi...maka bersyukurlah dengan apa yang kita perolehi...daripada x de tgn langsung..betul?
korang pakai jam tangan apa???

walaupun ana seorang yang kidal,but ana pakai jam tangan kanan lorr...sambil menulis,ana boleh melihat jam pada tangan ana..huhu ..kalau korang x pernah buat macam tu,try ah buat.masa tu kan emas...hehe..

oh ya,cuba tengok pic kat bawah ni..


hah korang rasa betul x kajian ni??bagi ana lah..ana setuju lah 50% haha...^___^ saje je...

ok lah kalau ada pendapat or x puas hati or ada persoalan pasal kidal ni ...boleh utarakan...ana sedia membalasnya kembali....^___^


salah seorang hamba ALLAH yang didapati seorang kidal..gambar hiasan...










1 comment:

Thank you for your comment ^_^