FOOD HUNTING TURKISH FOOD [DESSERT EDITION]

By Mierayusof - Thursday, April 09, 2020

Assalamualaikum. Haritu aku sudah kongsikan street food dan makanan harian KAT SINI. Edisi kebab pun dah siap, boleh baca KAT SINI.

Sekarang, nak kongsi mengenai pencuci mulut di turki plak. Jom baca

Nanti bila kalian scroll post ni, mesti kalian, eh ni pernah tengok kat mesir, eh ni pernah makan tapi bukan kat Turki. Dessert turki ni memang kebanyakanya sama dengan dessert di Timur Tengah. Ada yang dah diolah tetapi konsepnya tetap sama.

Desser yang aku suka sangat ialah Kunefe, Baklava, icecream dan tas kadayif (no 35).


Kita mulakan dengan dessert yang paling terkenal iaitu...

Kunefe (A Sweet Cheese Pastry made with Kadaifi) Recipe - Food.com


1. KUNEFE
Dikenali dengan pelbagai nama, termasuk kunafeh, kunafah, knafeh, dan künefe, ini adalah pencuci mulut tradisional abad ke-10 yang dicipta di Palestin. Disediakan dari pastri keju yang disalut dengan sirap berasaskan gula. Pilihan umum untuk pesta Ramadan, pada masa ini pencuci mulut adalah popular di seluruh dunia Arab, Mesir dan kawasan Mediterranean Timur.

Bagaimana rasanya? Ia agak lembut dengan kemanisan halus, dan mengeluarkan aroma pati, buah kering, dan bumbu lain yang digunakan, seperti air mawar, pistachio, susu, dan keju, terutamanya ketika disajikan panas. Penambahan vermicelli sangat halus menambah rasa klasiknya.



Baklava Recipe | Michael Symon | Food Network
2. BAKLAVA 
Hidangan berlapis ini agak rangup, tidak seperti kebanyakan gula-gula dan pencuci mulut yang lain. Baklava pada dasarnya terbuat dari adunan gandum yang dicincang yang telah diisi dengan pistachio dan kemudian goreng dalam beberapa minyak dan / atau mentega. Sebelum dihidang, pinggan itu diletakkan dengan gula karamel supaya ia meresap kedasar baklava. 

Bagaimana rasanya?: Rasa mentega khas adalah ciri utama hidangan renyah ini. Di samping itu, ia mempunyai rasa manis yang lembut dan rasa yang indah dan bau pistachio segar.

JENIS BAKLAVA 



How to make Turkish delight: Recipe and history
3. LOKUM-TURKISH DELIGHTS
Juga dikenali sebagai Rahat Lokum, atau semata-mata, Lokum, didasarkan pada kanji dan gula gula. Hidangan ini boleh mempunyai pelbagai variasi masing-masing dengan rasa sendiri dan dihiasi dengan buah-buahan kering termasuk badam, hazelnut, dan pistachios.

Bagaimana rasanya? Pelbagai rasa termasuk rosewater, oren Bergamot, lemon atau mastic, dicampur dengan pati dan topping, serta getup yang menarik dan berwarna-warni. 



Lokma | Traditional Sweet Pastry From Turkey | TasteAtlas
4. LOKMA
Pastri yang comel! Dalam erti kata lain - adunan goreng, manis, disalut dengan sirap gula mudah, dan berfungsi sebagai pencuci mulut. Hidangan pencuci mulut Turki-Cypriot ini terkenal sebagai iringan kopi. Selalunya, anda boleh menambah topping lain termasuk madu, kayu manis, sos coklat, wijen, atau nasi parut untuk meningkatkan rasa.

Bagaimana rasanya? Bola-bola kecil dan rangup ini biasanya dihidangkan panas dan apabila anda menggigitnya, mulut anda akan diisi dengan perisa makanan semua bahan. Menariknya, ia mempunyai rasa masam yang ringan kerana penambahan jus lemon.



Buy Tahini Halva with Pistachio, 500g - 18oz - Grand Bazaar ...

5. TAHINI HELVA
Tahini adalah bumbu yang disediakan daripada biji bijan panggang dan hulled, terutama yang popular untuk membuat pencuci mulut di negara-negara timur tengah. Halvah (AKA halwa, halavah, halva, dan helva), sebaliknya, diperbuat daripada pelbagai ucapan yang manis, yang berasal dari pertengahan timur, tetapi sekarang dinikmati di seluruh dunia. Tahini haliva sering dibumbui dengan kopi, vanila, coklat, minyak wangi, minyak oren, dll.

Bagaimana rasanya? Hidangannya licin dan lembut, dan apabila anda gigit, ia akan mencair didalam mulut anda. Rasa campuran kacang dan bijan adalah perkara terbaik yang telah berlaku pada hidangan ini. Ia sering dinikmati dengan roti manis, hidangan sampingan yang biasa di negara ini. Roti ini pula boleh dibuat dari pelbagai ramuan dan boleh diisi dengan bahan-bahan yang berbeza.



Zerde | Traditional Pudding From Konya, Turkey | TasteAtlas
6. ZERDE 
Zerde adalah pencuci mulut Turki yang terkenal di Konya, sejenis puding manis dari beras yang berwarna kuning dengan Saffron. Ia adalah hidangan perayaan yang popular di majlis perkahwinan, perayaan kelahiran dan pada sepuluh hari pertama bulan suci Muharram. Zerd berasal dari zon bahasa Parsi yang bermaksud kuning



Kazandibi In Sütiş | TasteAtlas | Recommended authentic restaurants
7. KAZANDIBI
Kazandibi (maksudnya 'bahagian bawah kuali'). Kazandibi adalah satu lagi bahagian asal. Terdapat dua jenis kazandibi: Regular Kazandibi dan Chicken Breast Kazandibi. Adalah kegemaran kepada sultan-sultan Uthmaniyyah, dan merupakan bahan penting dalam masakan diraja. 

Bagaimana rasanya? Seperti gaya memasak mencadangkan, hidangan itu mempunyai rasa yang berasap (sebagai lapisan paling luar puding secara langsung menyentuh permukaan kuali).



Aşure: a bowl of wishes to share | The Guide Istanbul
8. ASURE (BUBUR ASYURA VERSI TURKI)
Hidangan bubur pencuci mulut Turki. Hidangan ini sangat tua sehingga dianggap pertama kali dimasak oleh Nuh, yang selamat dari 'banjir besar', menggunakan pelbagai barang yang tersedia pada waktunya.
Bagaimana rasanya? Ini adalah campuran campuran buah-buahan segar dan kering, bijirin, kacang, dan banyak kacang. Bahan-bahannya yang pelbagai menjadikannya sebuah gudang rasa dengan kejutan yang manis.



Tavuk Göğsü | Traditional Pudding From Turkey | TasteAtlas
9. TAVUK GOGSU
Tavuk Göğsü (secara harfiah diterjemahkan kepada 'dada ayam') adalah hidangan unik dalam erti kata bahawa ia adalah pencuci mulut yang dibuat dengan ayam! Bukan hanya itu, puding ini dianggap sebagai hidangan 'tandatangan' Turki. Menariknya, semasa pemerintahan sultan-sultan Uthmaniyyah, pencuci mulut ini akan dihidangkan kepada para bangsawan di Istana Topkapı.

Bagaimana rasanya? Hidangan ini manis dan asin, dengan rasa eksklusif. Susu ayam yang digunakan dalam hidangan ini, bersama-sama dengan semua perisa dan aroma rempah-rempah, mendapat begitu lembut semasa proses memasak yang akan mencairkan di dalam mulut anda.



sutlac - Picture of Retro Cappadocia, Goreme - Tripadvisor
10. SUTLAC- puding beras
Puding beras ini adalah hidangan biasa dan boleh dimakan bukan hanya sebagai pencuci mulut, tetapi juga sebagai hidangan utama semasa makan malam. Sütlaç disediakan dengan mencampurkan beras dengan susu atau air, bersama dengan rempah dan hiasan yang berbeza termasuk kayu manis, dan kismis. Walaupun tidak semestinya manis, beberapa pemanis, seperti gula, ditambah apabila dimaksudkan untuk disajikan sebagai pencuci mulut.

Apa rasanya seperti: Gabungan beras dengan intipati vanila dan, tentu saja, susu tebal yang digunakan. Apabila dimakan sejuk, ia pasti akan membuat anda meminta lebih banyak.

Kadayif - Safir Bakery

Turkish Dessert Burma Kadayif Stock Photo, Picture And Royalty ...
Burma kadayif

11. KADAYIF
Kadayif atau Kadaif dibuat dari adunan filo halus (phyllo) dan kemudian dibakar bersama-sama dengan walnut. Hidangan yang rangup ini sangat popular di seluruh negara, terutamanya semasa musim cuti.
Apa rasanya seperti: Aroma mentega cair dengan Kadayif yang baru dibakar dan buah-buahan kering. 



Pekmezli ayva tatlısı nasıl yapılır? İşte 13 Aralık MasterChef ...
12. AYVA TATLISI
Ayva Tatlisi adalah makanan penutup vegan Turki yang sihat, bahan utama yang merupakan buah quince (dikenali sebagai 'ayva' dalam bahasa Turki). Quince pada mulanya ditenderkan dengan mendidihkan di dalam air, atau di dalam ketuhar, bersama dengan ulas dan sirup manis, suatu proses yang memberikan penampilan tipis seperti custard biasa. Ia kemudiannya dihidangkan pada bahagian dengan tampalan dan topping buah. Hidangan ini biasanya disajikan hangat semasa musim sejuk, seperti juga dalam perayaan dan perhimpunan percutian seperti Ramadan, dan Krismas.

Bagaimana rasanya? Penggunaan rempah dan sirap memberikan hidangan ini sebagai aroma tipikal. Berbagai jenis buah-buahan dan kacang-kacangan juga telah memberikan rasa segar kepada hidangan ini.


Keşkül | Traditional Pudding From Turkey | TasteAtlas
13. KEŞKÜL - TURKISH ALMOND MILK CUSTARD
Apa itu: Keşkül adalah variasi gaya kustard Turki, dan disediakan dari sejenis susu berasaskan almond. Hidangan pencuci mulut yang berwarna putih sering dihidangkan dalam mangkuk, bersama dengan sudu biasa, dihiasi dengan topping kelapa parut, pistachio, dan kacang badam.

Bagaimana rasanya? Rasa badam yang menarik dan pistachios (atau kelapa) yang menghiasi dengan baik menggabungkan dengan aroma klasik telur dan vanila untuk memberikan anda rasa sempurna dari pencuci mulut Turk klasik.


Kataifi (almond syrup pastries)

14. KATAIFI – CRISPY BAKED TURKISH DESSERT
Kataifi adalah pencuci mulut yang sederhana namun lazat yang dibuat dari pelbagai rempah, perasa, dan buah-buahan kering. Walaupun kelihatan rumit dan tekstur, ia boleh dipanggang dan disajikan dengan mudah di mana-mana restoran. Ia biasanya mempunyai pengisian walnut (mungkin kacang lain juga), bersama-sama dengan bahan kayu manis dan perasa cengkih.

Bagaimana rasanya? Salutan coklat emas yang renyah, dipenuhi dengan aroma mentega susu lembu serta semua kacang dan rempah-rempah mencipta rasa yang paling unik dan memuaskan.



Greek semolina cake – Revani Recipe | Akis Petretzikis

15. REVANI – SWEET PASTRY CAKE DISH
Juga dipanggil Basbousa, Revani adalah kek manis tradisional dari negara yang berdasarkan semolina atau farina, dan direndam dalam sirap gula sederhana. Sering kali, kelapa dicincang juga ditambah kepada pastri yang dibakar.

Bagaimana rasanya? Semolina yang dibakar spongy akan mencairkan mulut anda, meninggalkan jejak rasa lain, termasuk kelapa (jika ditambah).



Şambaba Tatlısı – Arda'nın Mutfağı

16. ŞAMBABA - ŞAMBALI
Şambali adalah pencuci mulut jalan turki. Ia sebenarnya bukan pencuci mulut Turki yang asli, ia mengatakan bahawa Şambali berasal dari Syria. Damsyik -in Turki Şam (Damsyik) memberi namanya kepada Şambali & Şam Tatlısı. Şambali adalah semolina cake yang sangat mirip dengan Revani, tetapi susu atau yogurt dan molase digunakan sebagai ramuan. 



SADECE 3 MALZEME İLE YİYEBİLECEĞİNİZ EN ORJİNAL HALKA TATLISI ...

16. HALKA TATLISI A.K.A. KERHANE TATLISI (BROTHEL DESSERT)
Halka Tatlısı adalah pencuci mulut jalan yang sangat asli. Ia seperti churros yang ditutup dengan sherbet manis. Yang murah dan boleh didapati di setiap jalan utama, avenue. Bagaimanapun popularitinya tidak mengenai rasa, nama itu, Halka Tatlısı juga dipanggil Kerhane Tatlısı yang bermaksud "pencuci mulut Brothel". 


A marvel of cuisine, a marvel of taste, the Turkish “Kaymaklı ...
17. KAYMAKLI EKMEK KADAYIFI
adalah makanan penutup puding Turki. Ia biasanya dihidangkan dengan kaymak, sejenis krim gumpal. Versi puding roti yang disajikan dengan kaymak, sejenis krim manis; pencuci mulut ini menyediakan kemasan tebal dan manis selepas makan malam tradisional Turki.



 The Super Stretchy: Turkish Ice Cream | Couture Travel Services
18. MARAŞ ICE CREAM
Maraş Ice Cream adalah ais krim tradisional dan telah dibuat sejak abad ke-16. Ia mempunyai rasa padat daripada gelato dan bentuknya keras tetapi ais krim elastik. Ia diperbuat daripada susu kambing, gula dan serbuk dari umbi orkid liar ("Dactylorhiza Osmanica") yang disebut oleh orang Turki "Osmaniye orkidesi." Ubi bujur ini tumbuh berpasangan. Yang terbaik adalah kering kepada warna alabaster, yang menunjukkan kandungan mucilase yang tinggi. Tumbuh-tumbuhan itu kering, kemudian tanah menjadi serbuk putih yang disebut "salep" yang digunakan dalam es krim.


Pestil - Wikipedia

19. KÜME- CEZILI SUCUK DAN PESTIL
Ini adalah pencuci mulut yang unik dan lazat yang menyeronokkan untuk dimakan dan menyeronokkan! Buah-buahan dan walnut kering dicampur pada tali dan dicelupkan dalam anggur tebal, tanpa gula (jus anggur yang diselitkan yang masih termasuk kulit dan pulpa). String ini kemudian dibiarkan kering di bawah sinar matahari. 



Şekerpare | Traditional Dessert From Turkey | TasteAtlas
20. ŞEKERPARE
Pencuci mulut Turki tradisional ini bermaksud "sekeping manis." 


Irmik Helvasi
21. İRMIK HELVASI
Turki Semolina Halva adalah pencuci mulut halus dengan pelbagai jenis, seperti pistachio dan ais krim. Ianya biasanya disediakan untuk perayaan-perayaan agama atau hari-hari dan juga di rumah si mati selepas pengebumian, di mana ia disampaikan kepada mereka yang datang untuk ucapan takziah dan juga diagihkan kepada jiran-jiran.


Kabak tatlısı tarifi: Kabak tatlısı nasıl yapılır? | Lezzet

22. KABAK TATLISI
Makanan pencuci mulut labu yang ditanam Turki, lebih dikenali sebagai 'kabak tatlısı', bukan hanya mudah untuk menyediakan, ia juga cukup mewah untuk syarikat. Ini cara terbaik untuk mendapatkan rasa penuh labu seluruh keluarga anda akan suka, tanpa kalori tambahan dan karbohidrat kerak pai.



Turkish traditional foods (everyone must try) — Steemit

23. GÜLLAÇ
Güllaç adalah pencuci mulut Turki yang dibuat dengan susu, delima dan sejenis pastri khas. Ia digunakan terutamanya semasa Ramadan. Güllaç dianggap oleh beberapa sebagai asal baklava. Persamaan antara dua pencuci mulut adalah banyak, seperti penggunaan lapisan nipis dan nuts di tengahnya.




Buy Tulumba Dessert, Turkish Churros - Grand Bazaar Istanbul ...

24. TULUMBA

Tulumba atau Bamiyeh adalah pencuci mulut yang sangat digemari yang terdapat dalam masakan Uthmaniyah dan masakan serantau bekas Empayar Uthmaniyyah, dan akhirnya berasal dari Levant. Ia adalah adonan goreng yang direndam dalam sirap, mirip dengan jalebis dan churros



Muhallebi In Göreme Muhallebicisi | TasteAtlas | Recommended ...

25. MUHALLEBI

Muhallebi adalah pencuci mulut berkrim, dalam banyak cara sama dengan blancmange Perancis. Ia dibuat dengan gabungan susu dan gula yang dimasak dan dikentalkan dengan tepung jagung atau tepung beras. Hidangan pencuci mulut biasanya dimakan dengan bunga oren, vanila, atau air mawar dan biasanya dihidangkan sejuk.



Bülbül Yuvası

26. BÜLBÜL YUVASI

Bülbül yuvası, adalah hidangan pencuci mulut phyllo Turki. Ia mengambil namanya dari bentuk berongga dan bulatnya. Setelah dibakar, sirap panas disiram, dan pusat berongga dipenuhi dengan pistachios sebelum disajikan



Cezerye | Sultan of Bazaar Online Shopping from Turkey

27. CEZERYE

Cezerye adalah hidangan penutup tradisional Turki yang semi-gelatin yang diperbuat daripada lobak karamel, kelapa dicincang, walnut, hazelnut, atau pistachios.



DEMİR TATLISI NASIL YAPILIR? | Cahide Sultan بِسْمِ اللهِ ...

28. DEMİR TATLISI



Dilber Dudağı Tatlısı - Saniye Anne Yemek Tarifleri

29. DILBER DUDAĞI



Osmanlı Macunu Nasıl Yapılır? - Sosyal Abi Online

30. MACUN TATLISI



Kestane şekeri nasıl yapılır? İşte en lezzetli kestane şekeri ...
31. KESTANE ŞEKERI
Ini buah berangan adalah keistimewaan di Bursa. Dikenali sebagai marron glacé di Perancis, mereka dibuat dengan mendidih kacang dan kemudian mencelupkannya dalam sirap panas.



Şıllık tatlısı tarifi (Şıllık tatlısı nasıl yapılır?) - Tatlı ...

32. ŞILLIK / ŞILEKI TATLISI



Vezir Parmağı - Güzel Yemek Tarifleri
33. VEZIR PARMAĞI



Kayseri Mutfağından Çıkan Nefis Bir Tatlı: Nevzine! Nevzine ...

34. NEVZINE - terkenal di Kayseri. 



 Taş kadayıf tatlısı nasıl yapılır -Taş kadayıf hamuru tarifi ...

35. TAŞ KADAYIF TATLISI - klaau korang ada kat turki dan rindu apam balik. boleh makan ni. sedap weh seriuss.. ni aku pernah makan kat Adana. 

lepas baca ni, sila komen berapa jenis dessert Turki yang kalian pernah cuba? 


  • Share:

You Might Also Like

0 comments

Thank you for your comment ^_^