6 TEMPAT BERSEJARAH DI KAWASAN SULTAN AHMET ANDA PATUT LAWATI

By Mierayusof - Monday, October 19, 2020

 Assalamualaikum,

kalau belum baca 30 tempat bersejarah dan menarik untuk dilawati di Istanbul, anda boleh KLIK SINI.

Di Istanbul, ada kemudahan tram di kawasan tumpuan pelancong. Salah satunya stesen Sultan Ahmet.

Mira yakin anda pasti tidak akan melepaskan peluang untuk ke sini.

Ada 6 tempat yang anda mesti pergi. Jom Mira kongsikan beserta sejarah ringkas mengenainya.


1. MASJID BIRU / Masjid Sultan Ahmet) + Sultan Ahmat Square 


Keluar jer dari tram tu, anda akan terus lihat masjid biru yang sangat indah sekali. YA, itulah masjid yang sangat terkenal yang menjadi trendmark bangunan di Istanbul.


SEJARAH RINGKAS:

Nama masjid ni bersempena nama Sultan Ahmet I. Dibina pada tahun 1609, siap pada 1616. Dianggap sebagai masjid besar terakhir zaman klasik . Arkitek, Sedefkâr Mehmed Ağa, menggabungkan unsur seni bina Kristian Bizantium dan tradisional Islam untuk karya yang sangat besar dan indah.


Keunikan Masjid Biru?

-Mempunyai 5 kubah, 6 menara dan 8 kubah sekunder

-Maqam sultan Ahmet didalam kawasan masjid ini

-Pembinaannya mengambil masa 7 tahun, 5 bulan, 6 hari. 


Kenapa dipanggil Masjid Biru?

Kerana bahagian dalamnya dilapisi dengan lebih dari 20,000 jubin İznik buatan tangan, seramik yang selalu berwarna pirus dengan reka bentuk tulip merah. Tingkat atas masjid juga dicat biru dengan cahaya semula jadi melimpah masuk dari lebih dari 200 tingkap kaca patri.

Sumber DISINI dan DISITU 


2. HAGIA SOFIA & HAGIA IRINE 

Ia terletak di hadapan masjid biru jer. Antara masjid biru dan hagia sofia tu ada taman. Boleh lah lepak2 situ.

1500 Tahun Sejarah Hagia Sophia secara ringkas:

Dibina oleh Maharaja Byzantium Justinian I antara tahun 532-537 M, melibatkan 100 arkitek dan 100 pekerja di setiap pasukan arkitek. Ketika itu ia berfungsi sebagai Kathedral bermula tahun 537

 Setelah penaklukan Istanbul oleh Fatih Sultan Mehmet pada tahun 1453, ia ditukarkan menjadi masjid dengan sumbangan Mimar Sinan. Hagia Sophia, yang digunakan sebagai masjid.

Pada tahun 1934, ia diatur sebagai muzium atas permintaan Atatürk dan masih terbuka untuk berfungsi sebagai muzium.

Pada tahun 2020, akhirnya ia telah ditukar semula kepada Masjid Hagia Sofia. 



Keunikan Hagia Sofia 

- Gelaran katedral tertua di dunia

- Disiapkan dalam masa 5 tahun.

- Dahulunya adalah tempat pemujaan paling lama (abad ke-15), berada di tempat keempat hari ini dengan luas 7,500 m² dan diameter kubahnya.

- Seni bina yang sangat istimewa, adalah bangunan dua tingkat yang terdiri dari ruang tengah besar yang disebut nave tengah, 2 nave sisi di selatan dan utara, tidak ada di sebelah timur dan karteks dalaman dan luar dengan pintu di sebelah barat.

AWAS! HATI-HATI DENGAN PEMUDA PEMUDI YANG OFFER UNTUK BAGI MAKAN BURUNG DAN GILAP KASUT.

Sumber: DISINI 



3. TOPKAPI PALACE (Baca Topkape - pe tu sebutan perang)

The Topkapı Palace atau Topkapı Sarayı, adalah kediaman utama dan ibu pejabat pentadbiran sultan berkuasa Empayar Uthmaniyyah semasa 15 ke abad. Ditugaskan oleh Mehmed the Conqueror sendiri, pembinaan istana ini bermula pada tahun 1459, enam tahun setelah penaklukan Constantinople oleh Uthmaniyyah.  

Sebelum pengunjung sampai ke bahagian dalam istana, mereka terlebih dahulu disambut oleh Imperial Gate yang indah dan indah dan gaya Air Mancur Sultan Ahmet III yang bergaya Rococo di halaman. Di dalamnya, istana yang mengagumkan ini terdiri dari empat halaman utama dan bangunan-bangunan lain yang lebih kecil termasuk harem, di mana anggota keluarga wanita sultan tinggal dan bangunan Majlis Kekaisaran, di mana pertemuan diadakan antara pejabat penting negara. 


4 HALAMAN DI TOPKAPI PALACE 

Halaman pertama [Halaman Awam]

Merupakan dataran Istana, ruang untuk upacara dan perarakan. 

Terdapat juga Hagia Eirene (rujuk gambar), asalnya adalah sebuah gereja semasa Byzantine Empire dan berkhidmat sebagai gudang senjata di mana senjata boleh dibaiki semasa Empayar Ottoman. 

Add caption

Dan juga Gate of Salutation yang ikonik , atau Middle Gate, mengingatkan pada zaman pertengahanKubu-kubu Eropah dengan menara runcing dan tembok krenel.

 The Tiled Pavilion, sebuah dewan berkubah besar yang tertutup di tiga sisi. Paviliun ini pernah mempunyai lantai pasir untuk pertandingan jereed , sebuah sukan berkuda tradisional Turki, tetapi kini menempatkan koleksi keramik Turki yang empayar.

 



Halaman kedua

Gate of Salutation / Divan Square,

Pusat pentadbiran istana. Hanya pelawat rasmi dan anggota mahkamah yang dapat memasuki ruang tersebut. Anggota majlis bermesyuarat beberapa kali seminggu untuk membincangkan hal ehwal negara di Dewan Berkubah.

Rumah dapur istana dan manisan, yang kini menampilkan koleksi porselin kekaisaran , serta Perbendaharaan Luar, yang mempamerkan senjata kekaisaran.

 

Halaman ketiga

Gerbang Felicity, Menempatkan kediaman peribadi sultan dan sekolah istana dalam. Hanya sultan, anggota keluarganya, pegawainya, dan pelawat yang diluluskan sesekali yang dapat masuk.

 Asrama halaman kerajaan.

Salah satu koleksi istana yang paling terkenal adalah perhiasan permata, yang bertempat di Pavilion of the Conqueror. Pegangan itu merangkumi apa yang disebut Spoonmaker’s Diamond, salah satu berlian potong terbesar di dunia, dan zamrud Topkapı Dagger, subjek intrik dalam filem caper 1964 Topkapi.

 Dihuni oleh Perpustakaan Sultan Ahmed III , yang dihiasi dengan mewah seperti banyak bangunan istana dengan jubin yang dicat, tingkap kaca patri, dan penutup dengan hiasan dari mutiara dan gading.

  

Halaman keempat

Terutama terdiri dari kebun bertingkat dan paviliun. Ini adalah rumah bagi Bilik Sunat yang dihiasi dengan rimbun, Baghdad Pavilion, dan Yerevan Pavilion.

Salah satu struktur paling jelas adalah Iftar Pergola, di mana sultan akan berbuka puasa jika Ramadan jatuh pada musim panas. Sebilangan besar sultan Uthmaniyyah berminat dengan bunga dan berkebun, dan kebun halaman keempat dipenuhi dengan bunga tulip, seperti yang mereka alami semasa pemerintahan Uthmaniyyah.

Terletak bersebelahan Hagia Sofia, sangat besar. Kalau korang suka sejarah, 3-4 jam jugaklah dalam tu. Kalau biasa-biasa je, 1jam++ cukup dah. 



4. BASILICA CISTERN

Sejarah Ringkas:

Nama lainnya Yerebatan Sarnici. 

Dibangun untuk Justinianus I, Kaisar Byzantium (527-565). Ia adalah takungan air bawah tanah yang besar.

Tangki berisi 336 tiang, dengan dua daripadanya dibentuk dengan kepala Medusa, karya seni yang hebat dari zaman Rom. . Seperti yang dikatakan oleh legenda, Medusa adalah salah satu gorgon mitologi Yunani dan digunakan untuk melindungi bangunan besar ini.


Mitos Medusa yang berambut ular

Sumber : Daily Sabah 
Medusa, adalah salah satu dari 3 Gorgonas yang merupakan raksasa wanita di dunia bawah tanah dalam mitologi Yunani. 

Medusa dikatakan mempunyai kekuatan untuk meniduri orang yang kebetulan memandangnya.Wallahu 'alam 

Sumber DISINI


                                                                                                                                                                                                                                                                               

5. GULHANE PARK

Dah alang-alang tu, singgah lah ke Gulhane Park. Lagi-lagi musim bunga, memang best lah. 


Penuh dengan bunga tulip. 


Sumber gambar: Google Image.


6. ISTANBUL ARCHAEOLOGICAL MUSEUM [ UNTUK PENCINTA SEJARAH]

Kalau anda tak minat sejarah, tak perlu lah masuk.Boleh bergambar sahaja di hadapan bangunan ini. 



7. HIPPRODROME OF CONSTANTINOPEL

 



Seni bina Hippodrome Konstantinopel berbentuk trek lumba berbentuk U (seperti gambar diatas, tu zaman dulu sekarang punya ada tugu ni je seperti dibawah. Ia diilhamkan oleh Ciscus Maximus

Atas perintah Maharaja, monumen bersejarah penting dari pusat kuno Empayar Rom dipindahkan ke sini. Maharaja Constantine ingin memberikan kesahihan kepada kota bahawa dia akan memberikan namanya.



Sumber info https://istanbulclues.com/hippodrome-of-constantinople-or-istanbul/


Amacam? Rasa semangat tak untuk tengok sendiri semua bangunan bersejarah ni?


Semoga bermanfaat. 

  • Share:

You Might Also Like

0 comments

Thank you for your comment ^_^